PRAKTIJKVOORBEELD

Vooruitkijken naar Brede Welvaart: een nieuwe aanpak voor ondernemers

De wereld verandert sneller dan ooit

Van klimaatverandering tot technologische innovaties, de toekomst lijkt vol onzekerheden. Toch biedt diezelfde toekomst ook kansen, vooral voor bedrijven die verder durven te kijken dan de dag van morgen. Ondernemingen die zich niet alleen richten op winst, maar ook op hun maatschappelijke en ecologische impact, kunnen een krachtige rol spelen in het vormgeven van een duurzame, inclusieve samenleving. Dit vraagt om visie, moed en vooral: het vermogen om te anticiperen op wat komt. Scenarioplanning biedt hiervoor de handvatten, vooral als het gaat om brede welvaart.

Missiethema

Energie & Duurzaamheid

Betrokkenen

Metaalunie, Hogeschool Rotterdam

Aspecten

  • Draagvlak
  • Reflectie en adaptatie

Begrensde wereld

We leven niet meer in een wereld waarin “the sky is the limit”; de aarde zelf is nu de grens. Dit besef wordt steeds belangrijker voor ondernemers. Materialen worden schaarser, regelgeving strenger, en maatschappelijke verwachtingen hoger. Ondernemers staan voor de uitdaging om niet alleen vandaag succesvol te zijn, maar ook hun bedrijven toekomstbestendig te maken. “Het gaat er niet om de toekomst te voorspellen, maar om actief met de toekomst bezig te zijn,” zegt Miranda Cornelisse, projectleider en onderzoeker van scenarioplannen voor brede welvaart bij Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam. De vraag is: hoe anticipeer je op de veranderingen zonder dat het je wordt opgelegd, maar vanuit een intrinsieke motivatie?

Scenarioplannen

Scenarioplanning helpt ondernemers daarbij. Het is een methodiek die verschillende mogelijke toekomstbeelden schetst en bedrijven in staat stelt strategieën te ontwikkelen die bij meerdere scenario’s passen. In dit project wordt scenarioplanning specifiek toegepast op brede welvaart: hoe kunnen bedrijven bijdragen aan sociaal welzijn, duurzaamheid en economische vitaliteit, terwijl ze zichzelf voorbereiden op toekomstige uitdagingen? Dit is wederkerig: bedrijven kunnen bijdragen aan brede welvaart, maar door erop in te spelen óók profiteren ten gunste van hun duurzame concurrentiepositie. Door per ‘P’ (People, Planet, Profit) de belangrijkste trends en ontwikkelingen in kaart te brengen, kunnen ondernemers leren om op een flexibele en toekomstgerichte manier keuzes te maken die niet alleen hun bedrijf, maar ook de samenleving ten goede komen.

KEM's

KEMs -afgekort van Key Enabling Methodologies–  zijn ontwerpmethoden die innovaties en interventies helpen ontwikkelen die ons anders helpen kijken, denken, doen en die onze leefwereld helpen vormgeven. Deze (ontwerp)methoden bieden professionals een effectieve en gerichte aanpak bij het ontwikkelen van innovaties en interventies. Zo dragen KEMs bij aan het teweegbrengenvan de benodigde veranderingen.

Metaalunie biedt ondersteuning aan leden

In dit project is Metaalunie als changemaker naar voren gestapt. Zij wil aangesloten bedrijven in de maakindustrie helpen bij het maken van de vertaalslag van abstracte trends naar concrete acties. De Metaalunie hebben met hun diepgaande kennis van de sector en de uitdagingen waarmee ondernemers te maken hebben een belangrijke rol als changemaker. Ondernemers zijn zich heel bewust van brede welvaart, maar vaak gefocust op de dagelijkse realiteit. Zij ondersteunen hen door deze scenarioplanning aan te bieden om ook de lange termijn mee te nemen in hun beslissingen. Leden krijgen de tools om te anticiperen op veranderingen in wet- en regelgeving, schaarste aan grondstoffen en nieuwe marktkansen, en zo de metaalindustrie klaar te stomen voor de toekomst. De Metaalunie ondersteunt met de ontwikkelde tool haar leden.

Dit is ook interessant

PRAKTIJKVOORBEELD
Vooruitkijken naar Brede Welvaart: een nieuwe aanpak voor ondernemers

Scenarioplanning biedt handvatten als het gaat om brede welvaart. Lees meer over de ervaringen bij de Metaalunie.

PRAKTIJKVOORBEELD
‘Mandala of agency’ voor transities

Verandering begint bij jezelf, maar veel mensen hebben geen helder beeld van hun eigen waarden en hoe deze aansluiten bij de grote maatschappelijke verschuivingen die nodig zijn. Avans Hogeschool onderzoekt hoe je intrinsieke motivatie kan veranderen. 

PRAKTIJKVOORBEELD
Breng maatschappelijke impact in kaart

In het onderzoeksproject ‘Samen Slim Gezond’ duikt Saxion in de effecten en neveneffecten van het maatschappelijke initiatief Buurtgeluk. Lees hier meer.

PRAKTIJKVOORBEELD
Topfit Citizenlab

Topfit Citizenlab is een meerjarig onderzoeks- en innovatieproject met als doel om Twentenaren langer gelukkig en gezond te laten leven. Samen (!) met burgers onderzoeken de initiatiefnemers hoe ze hen aan kunnen zetten tot een gezondere levensstijl.

PRAKTIJKVOORBEELD
Ecosysteem-benadering voor circulaire chemische transitie
Een ecosysteem-methodologie voor het bouwen van groene en circulaire innovaties binnen de chemische industrie.
PRAKTIJKVOORBEELD
Beweging brengen in de landbouwtransitie

Opgaven in het landelijke gebied worden alleen maar groter en de verhoudingen tussen agrarische ondernemers, wet- en regelgevers en de maatschappij raken steeds meer gepolariseerd. Het moet anders en het kan ook anders. Een ontwerpende aanpak kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren.