Van klimaatverandering tot technologische innovaties, de toekomst lijkt vol onzekerheden. Toch biedt diezelfde toekomst ook kansen, vooral voor bedrijven die verder durven te kijken dan de dag van morgen. Ondernemingen die zich niet alleen richten op winst, maar ook op hun maatschappelijke en ecologische impact, kunnen een krachtige rol spelen in het vormgeven van een duurzame, inclusieve samenleving. Dit vraagt om visie, moed en vooral: het vermogen om te anticiperen op wat komt. Scenarioplanning biedt hiervoor de handvatten, vooral als het gaat om brede welvaart.
We leven niet meer in een wereld waarin “the sky is the limit”; de aarde zelf is nu de grens. Dit besef wordt steeds belangrijker voor ondernemers. Materialen worden schaarser, regelgeving strenger, en maatschappelijke verwachtingen hoger. Ondernemers staan voor de uitdaging om niet alleen vandaag succesvol te zijn, maar ook hun bedrijven toekomstbestendig te maken. “Het gaat er niet om de toekomst te voorspellen, maar om actief met de toekomst bezig te zijn,” zegt Miranda Cornelisse, projectleider en onderzoeker van scenarioplannen voor brede welvaart bij Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam. De vraag is: hoe anticipeer je op de veranderingen zonder dat het je wordt opgelegd, maar vanuit een intrinsieke motivatie?
Scenarioplanning helpt ondernemers daarbij. Het is een methodiek die verschillende mogelijke toekomstbeelden schetst en bedrijven in staat stelt strategieën te ontwikkelen die bij meerdere scenario’s passen. In dit project wordt scenarioplanning specifiek toegepast op brede welvaart: hoe kunnen bedrijven bijdragen aan sociaal welzijn, duurzaamheid en economische vitaliteit, terwijl ze zichzelf voorbereiden op toekomstige uitdagingen? Dit is wederkerig: bedrijven kunnen bijdragen aan brede welvaart, maar door erop in te spelen óók profiteren ten gunste van hun duurzame concurrentiepositie. Door per ‘P’ (People, Planet, Profit) de belangrijkste trends en ontwikkelingen in kaart te brengen, kunnen ondernemers leren om op een flexibele en toekomstgerichte manier keuzes te maken die niet alleen hun bedrijf, maar ook de samenleving ten goede komen.
KEMs -afgekort van Key Enabling Methodologies– zijn ontwerpmethoden die innovaties en interventies helpen ontwikkelen die ons anders helpen kijken, denken, doen en die onze leefwereld helpen vormgeven. Deze (ontwerp)methoden bieden professionals een effectieve en gerichte aanpak bij het ontwikkelen van innovaties en interventies. Zo dragen KEMs bij aan het teweegbrengenvan de benodigde veranderingen.
In dit project is Metaalunie als changemaker naar voren gestapt. Zij wil aangesloten bedrijven in de maakindustrie helpen bij het maken van de vertaalslag van abstracte trends naar concrete acties. De Metaalunie hebben met hun diepgaande kennis van de sector en de uitdagingen waarmee ondernemers te maken hebben een belangrijke rol als changemaker. Ondernemers zijn zich heel bewust van brede welvaart, maar vaak gefocust op de dagelijkse realiteit. Zij ondersteunen hen door deze scenarioplanning aan te bieden om ook de lange termijn mee te nemen in hun beslissingen. Leden krijgen de tools om te anticiperen op veranderingen in wet- en regelgeving, schaarste aan grondstoffen en nieuwe marktkansen, en zo de metaalindustrie klaar te stomen voor de toekomst. De Metaalunie ondersteunt met de ontwikkelde tool haar leden.
Verandering begint bij jezelf, maar veel mensen hebben geen helder beeld van hun eigen waarden en hoe deze aansluiten bij de grote maatschappelijke verschuivingen die nodig zijn. Avans Hogeschool onderzoekt hoe je intrinsieke motivatie kan veranderen.
VRAGEN?
kiamv@clicknl.nl
ORGANISATIE
KIA Maatschappelijk Verdienvermogen
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Wil jij af en toe een e-mail ontvangen met
daarin ontwikkelingen, cases en meer over maatschappelijke verdienvermogen?
MAATSCHAPPELIJK VERDIENVERMOGEN | 2024
VOLG ONS