Draagvlak
Bewustzijn, begrip en betrokkenheid van een veelheid stakeholders zijn nodig voor succesvolle transities; als verzamelnaam gebruiken we daar de term ‘draagvlak ‘voor. Missiegedreven innovatie, dat zowel economisch verdienvermogen als maatschappelijke impact wil realiseren, vraagt vanaf de start van programma’s en projecten nadrukkelijk aandacht voor het ontwikkelen van draagvlak. Zowel bij bedrijven, overheden, kennisinstellingen, belangenorganisaties, burgers als intermediairs, in alle lagen van de organisatie en voor zowel de technologische, economische, sociale als ecologische uitdagingen.
Vertrekken vanuit maatschappelijke uitdagingen
Co-creatie van integrale visie en aanpak
Combineren technologische en sociale innovatie
Betrekken gebruikers/burgers bij ontwikkeling en implementatie
Ontwikkelen nieuwe verdien- en businessmodellen
In de praktijk
- Datum: 13 maart 2024
Opgaven in het landelijke gebied worden alleen maar groter en de verhoudingen tussen agrarische ondernemers, wet- en regelgevers en de maatschappij raken steeds meer gepolariseerd. Het moet anders en het kan ook anders. Een ontwerpende aanpak kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren.
- Datum: 21 februari 2024
Stel je voor dat je als professional betrokken bent bij een lokale of regionale overheid en je staat voor de uitdagende taak om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Hoe doe je dit dan precies?