Voor bezoekers van evenementen is duurzaamheid een steeds belangrijkere doelstelling. Er staat daardoor veel druk op de evenementenindustrie om duurzaam en slim reizen voor bezoekers te faciliteren. Verschillende partijen in het ArenAPoort-gebied (de Johan Cruijff ArenA, AFAS Live en Ziggo Dome) hebben in mei 2022 een initiatief ondertekend om bezoekers vanaf 2023 CO2-vrij te laten reizen van en naar evenementen. In een experimenteertraject wordt door middel van participatory design de gebiedsontwikkeling verbeterd. Lees meer over dit praktijkvoorbeeld in dit artikel.
Het verduurzamen van reisgedrag van bezoekers naar evenementen is niet simpel en vraagt om een ecosysteemaanpak, omdat oplossingen in elkaar ingrijpen. Het is bijvoorbeeld niet altijd mogelijk meer reizigers met het OV te laten gaan, omdat dit een enorme belasting op het openbaar vervoer is en grote overlast voor reizigers en de omgeving oplevert. Om mensen mee te krijgen in de transitie naar duurzaam en slim reisgedrag is het nodig om inzichten te verkrijgen en interventies te ontwikkelen en te testen. Bijvoorbeeld meer gebruik van deelvervoer en openbaar vervoer, en tegelijkertijd gespreide aankomst en vertrek van bezoekers om de druk op het gebied te verkleinen. Om dit soort interventies te ontwikkelen is het van belang oplossingen te ontwikkelen waar alle stakeholders betrokken zijn bij de ontwikkeling, en er breed eigenaarschap gevoeld wordt.
Wil je mensen meekrijgen in de transitie naar duurzaam en slim reisgedrag? Dan is het nodig om inzicht te krijgen in hun leefwereld en die kennis uit te bouwen tot testbare interventies. Hierin moet niet alleen de doelgroep betrokken worden: het is namelijk ook belangrijk dat stakeholders breed eigenaarschap over de interventies voelen. De ArenA- poort richtte daarom, samen met de Hogeschool van Amsterdam, een experiment op met een participatory design-aanpak.
Zij ontwikkelden binnen dit project gezamenlijk concepten voor effectieve interventies. Er werd inzicht verkregen in de belangrijkste criteria voor de belanghebbenden, en er werd gebruik gemaakt van de al bestaande ervaringen/kennis. Zo werd het netwerk optimaal ingezet in de transitie.
KEMs -afgekort van Key Enabling Methodologies– zijn ontwerpmethoden die innovaties en interventies helpen ontwikkelen die ons anders helpen kijken, denken, doen en die onze leefwereld helpen vormgeven. Deze (ontwerp)methoden bieden professionals een effectieve en gerichte aanpak bij het ontwikkelen van innovaties en interventies. Zo dragen KEMs bij aan het teweegbrengenvan de benodigde veranderingen.
Met een participatory design insteek hebben onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam samen met gebruikers en belanghebbenden succesvolle pilots ontworpen die bijdragen aan duurzame reisoplossingen van en naar evenementen.
We schreven al eerder een artikel over het voortraject van dit project.
Verandering begint bij jezelf, maar veel mensen hebben geen helder beeld van hun eigen waarden en hoe deze aansluiten bij de grote maatschappelijke verschuivingen die nodig zijn. Avans Hogeschool onderzoekt hoe je intrinsieke motivatie kan veranderen.
VRAGEN?
kiamv@clicknl.nl
ORGANISATIE
KIA Maatschappelijk Verdienvermogen
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Wil jij af en toe een e-mail ontvangen met
daarin ontwikkelingen, cases en meer over maatschappelijke verdienvermogen?
MAATSCHAPPELIJK VERDIENVERMOGEN | 2024
VOLG ONS